cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota surabaya,
Jawa timur
INDONESIA
Jurnal Ilmiah Soulmath : Jurnal Edukasi Pendidikan Matematika
ISSN : 23379421     EISSN : 25811290     DOI : -
Core Subject : Education,
urnal SOULMATH berisi tulisan yang berasal dari hasil penelitian, kajian, atau karya ilmiah di bidang Pendidikan Matematika. Terbit dua kali setahun yaitu Maret dan Oktober. Artikel yang masuk akan direview oleh reviewer yang berkompeten di bidangnya.
Arjuna Subject : -
Articles 1 Documents
Search results for , issue "Vol 11 No 2 (2023)" : 1 Documents clear
Penalaran Kovariasional Siswa SMA dalam Menyelesaikan Masalah Kovariasi Ditinjau dari Gaya Kognitif
Jurnal Ilmiah Soulmath : Jurnal Edukasi Pendidikan Matematika Vol 11 No 2 (2023)
Publisher : Universitas Dr. Soetomo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.25139/smj.v11i2.6239

Abstract

Abstract Covariational reasoning is related to the problem of the relationship between two variables which includes visual skills in constructing graphs. The purpose of this research is to describe the covariational reasoning of high school students with field-dependent and field-independent cognitive styles in solving covariation problems. This type of research is qualitative research. Subjects in this study were 1 student with a field-dependent cognitive style and 1 student with a field-independent cognitive style by controlling for gender equality and mathematical ability. The main instrument (researchers themselves) and supporting instruments in the form of the GEFT test, TKM (mathematical ability test), TK (covariation test), and interview guidelines were the instruments used in this study. The results showed that students with field-dependent and field-independent cognitive styles were able to identify the variables involved in the covariation problem and construct the relationship between the two variables that had been identified. The pattern of variation is determined by adjusting the magnitude of the variable variation and dividing the bottle into several parts to compose the variation pattern. Construct the relationship between the two variables by constructing a graph of the known variables and drawing a graph of the pattern of changes in the relationship between the two variables. Keywords: Covariational Reasoning, High School Student, Cognitive Style, Covariation Problems Abstrak Penalaran kovariasional memiliki keterkaitan dengan masalah hubungan antara dua variabel yang mencakup keterampilan visual dalam mengkonstruksi grafik. Tujuan dari penelitian ini untuk mendeskripsikan penalaran kovariasional siswa SMA dengan gaya kognitif field-dependent dan field-independent dalam menyelesaikan masalah kovariasi. Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah 1 siswa dengan gaya kognitif field-dependent dan 1 siswa dengan gaya kognitif field-independent dengan mengontrol kesetaraan gender dan kemampuan matematika. Instrumen utama (peneliti sendiri) dan instrumen pendukung berupa tes GEFT, TKM (tes kemampuan matematika), TK (tes kovariasi), dan pedoman wawancara merupakan instrumen yang digunakan dalam penelitian ini. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa dengan gaya kognitif field-dependent dan field-independent mampu mengidentifikasi variabel-variabel yang terlibat dalam masalah kovariasi dan mengkonstruksi hubungan antara kedua variabel yang telah diidentifikasi. Pola variasi ditentukan dengan menyesuaikan besarnya variasi variabel dan membagi botol menjadi beberapa bagian untuk menyusun pola variasi. Mengkonstruksi hubungan antara dua variabel dengan membangun grafik terhadap variabel-variabel yang diketahui dan menggambar grafik pola perubahan hubungan antara dua variabel. Kata kunci: Penalaran Kovariasional, Siswa SMA, Gaya Kognitif, Masalah Kovariasi

Page 1 of 1 | Total Record : 1